Verdandi har under lång tid arbetat med att stärka brukare i vården. Arbetet har utmynnat i ett unikt samarbete med vårdgivare i så kallade brukarråd och brukarrevisioner. Projekten leder till stora vinster för alla delaktiga parter. Brukarinflytandet i vården leder till bättre effektivitet och kvalitet. När man utgår från de behov och önskemål som den som ska bli föremål för behandlingen har – då gör man rätt från början.
Brukarinflytande handlar om allas våra möjligheter och rättigheter att ha inflytande över våra egna liv. Det är klassiskt inom missbruksvård och socialvård att människor blir objekt – föremål för andras, i bästa fall, goda vilja. Verdandi har som uppdrag att vara med och verka för att skapa en så bra missbruks- och socialvård som möjligt. För att nå dit är det självklart att brukarnas behov, upplevelser och tankar ska genomsyra vården.
Regeringen har gett SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) i uppdrag att genomföra de nationella riktlinjerna för missbruksvården och i det ligger också brukarinflytande. Här markeras att brukarnas kunskap och erfarenheter är en lika viktig del i åtgärderna som professionens och forskningens. Detta är ett stort principiellt genombrott. Denna attitydförändring har lett till att man varit med och finansierat uppbyggnaden av brukarråd i varje region.
Verdandi arbetar med att utbilda verdandister till att vara bra brukarrevisorer. Vi arbetar också med att informera motparterna i vården så att de förstår nyttan av brukarinflytandet och respekterar spelreglerna i processen.
Verdandi arbetar efter en modell som är både brukarstyrd och brukarägd. Vi vill äga metoden och arbetssättet så att vi kan vara med och ha ett reellt inflytande över processen. Vi har valt att arbeta med enkäter och har skapat en metodhandledning som stöd för att utbilda deltagare i brukarråd. Metodhandledningen kan komma till nytta för den som behöver ett verktyg i arbetet med brukarrevisioner. Metodhandledningen kostar 130 kronor och kan beställas från Verdandiförbundet: info@verdandi.se.
Vi har intervjuat Jessica Viggesjöö Åberg, som är talesperson för Jämtlands läns brukarråd för beroendefrågor, som också är ett NSPH-nätverk, om arbetet i brukarråden.
“Ett exempel på hur det är när det fungerar som bäst, kan jag ta från vårt arbete på regionalplanet. Vi har suttit med i en arbetsgrupp för en ny, integrerad verksamhet, som planeras i länet: Där satt chefer från primärvård, beroendemottagning, psykiatri, socialtjänst och öppenvård i kommunen, två personer från vårt regionala brukarråd och vår regionala samordnare för missbruks- och beroendevård på Regionförbundet. Vi jobbade ihop i drygt ett år med kontinuerliga möten. Jag upplevde verkligen i det här arbetet att vi deltog på jämlika villkor. Cheferna förstod vikten av brukarnas perspektiv. Det var en konstruktiv process som utmynnade i att vi tillsammans har fått fram ett bra underlag för politiken att ta ställning till, berättar Jessica Viggesjö Åberg. Läs hela intervjun här:
Intervju med Jessica Viggesjö Åberg
Vi har också intervjuat Carina Dahl, Verdandi Örebro, som har jobbat med brukarfrågor i tolv år. Carina har jobbat med brukarfrågor från två perspektiv, som politiker och som ombudsman i Verdandi.
“Är det inte märkligt att vi glömt bort att se till att det finns verktyg för att undersöka hur vården fungerar utifrån vårdtagarnas synvinkel? Det är ju något som angår oss alla – att vi vet att vården faktiskt fungerar den dagen vi behöver den. Vi vet ju aldrig när vi blir brukare. Eller anhörig till någon som behöver hjälp. Vi vill veta att den vård som finns faktiskt fungerar”, säger Carina Dahl. Läs hela intervjun här:
Intervju med Carina Dahl Örebro
Starka brukarråd i Örebro
I Örebro län har man under många år arbetat med marknära brukarinflytande, och det finns starka brukarråd både på landstingets beroendeenhet och i centralorten Örebro kommun. Brukarråden har jobbat fram beprövade modeller för inflytande. Ann-Mari Wulfstrand, förste ombudsman på Verdandi Örebrokretsen har varit aktiv i arbetet under en lång rad år. Här listar hon framgångsfaktorerna som gjort Örebro till en förebild för brukarinflytande för beroendevård i hela landet.
“Vi har fått igenom utbildning till personalen. När psykiatriker fick dåliga omdömen i våra revisioner startade man etikcaféer, som en av flera åtgärder för att ändra på det”, berättar Ann-Mari Wulfstrand.
“Vi har gjort sammanlagt fyra brukarrevisioner på socialtjänsten. Vi valde försörjningsstöd eftersom vi såg en möjlighet till konkreta förändringar: människor som sökte stöd berättade att de fick konstiga avslagsbeslut och att en del fick höra att socialtjänsten krävde att man ska söka behandling för missbruk för att ens få socialbidrag. Det får man inte göra enligt socialtjänstlagen”, berättar Ann-Mari Wulfstrand, Verdandi Örebro. Läs hela intervjun med Ann-Mari här:
Intervju med Ann-Mari Wulfstrand Örebro
Verdandi Brandkärr i Nyköping har engagerat sig i arbetet med brukarinflytande och att genomföra brukarrevisioner. Karin Johansson som är verksamhetsledare på Verdandi Brandkärr har jobbat med brukarmedverkan i flera år och brukarrevisionerna som Karin och hennes grupp har gjort har lett till förslag på förändringar. Det är hon glad för. Snart ska de också göra uppföljande revisioner för att se hur brukarna upplever resultatet av förändringarna och det är först då som vi vet om revisionen har varit lyckad, menar Karin.
Läs hela intervjun med Karin Johansson, Verdandi Brandkärr här:
Intervju med Karin Johansson Verdandi Brandkärr
Motiv, metoder och framgångsfaktorer
Vare sig du är politiker, brukarrepresentant eller beställare av brukarrevisioner, här får du tips och idéer om vad som är viktigt att tänka på för att ett brukarinflytande ska bli praktisk verkstad till nytta för alla!
Vill du ha mer konkreta tips om hur man genomför brukarstyrda brukarrevisioner kan du beställa boken “Brukarstyrda brukarrevisioner – en metodhandledning från Verdandiförbundet”.
Från Verdandi kan du också få tips på vad en överenskommelse bör innehålla för att få ett bra samarbete kring brukarstyrda brukarrevisioner samt skräddarsydda informations- och utbildningsinsatser.
Kontakta Verdandiförbundet, Gunvi Haggren, gunvi.haggren@verdandi.se eller Camilla Svenonius, camilla.svenonius@verdandi.se för kostnads- och programförslag.
Vi har intervjuat Verdandis förbundssekreterare Gunvi Haggren om Verdandis engagemang i brukarmedverkan och de problem och möjligheter som hon ser med verksamheten.
“Brukarinflytande har en stor nytta för individen men minst lika stor för samhället. Av rättviseskäl, effektivitetsskäl och för att stärka den sociala sammanhållningen i samhället är det därför viktigt att samhället tar ansvar för att möjliggöra verkligt brukarinflytande både genom att skapa strukturer men också resurser för att det ska vara möjligt att praktisera”, säger Gunvi Haggren. Läs intervjun med Gunvi här:
Intervju med Gunvi Haggren om brukarmedverkan – problem och möjligheter
Verdandi deltog på SKLs andra nationella konferens om utveckling av missbruk- och beroendevården för chefer och politiker den 10-11 november 2014. Under rubriken “Därför är brukarmedverkan viktigt – problem och möjligheter” talade Gunvi Haggren, förbundssekreterare Verdandi och Camilla Svenonius, utbildare om Verdandis engagemang i frågorna. Verdandi genomförde också ett seminarium under konferensen – “Brukarstyrd brukarrevision – hur gör man?”. Ann-Mari Wulfstrand-Byhlin, ombudsman Verdandi Örebro berättade om hur Verdandi arbetar med brukarstyrd brukarrevision i Örebro län.