Verdandi debatterar i Altinget och kräver en starkare reglering av spelföretagens marknadsföring och aggressiva reklam. Regeringen har nyligen presenterat förslag om en förstärkt spelreglering. Förslagen kommer efter den starka kritik som följt på omvandlingen av spelmarknaden. Vi i Verdandi hade sett fram emot en starkare reglering av spelföretagens marknadsföring och aggressiva reklam. Tyvärr blev vi än en gång besvikna, skriver Verdandis ordförande Emmeli Wulfstrand.
Vi i Verdandi möter ofta människor som utvecklat spelberoende och som lurats till att spendera mycket pengar på spelbolagens sajter. Därför har vi sett fram emot en starkare reglering av spelföretagens marknadsföring och aggressiva reklam. Inte minst efter Magdalena Anderssons (S) tal med anledning av att hon utsågs till Sveriges första kvinnliga statsminister. Då upprepade hon flera gånger: ”Jag vet att Sverige kan bättre”. Vi hoppades att detta skulle återspeglas inom många sakpolitiska områden och också i åtgärderna mot spelmissbruk.
Spelmarknaden har sprängt alla gränser
Tyvärr blev vi än en gång besvikna. Förslagen från regeringen är långt ifrån tillräckliga. Regeringen har inte ens gått så långt som spelmarknadsutredningen gjorde – en utredning som vi kritiserade för att vara helt otillräcklig. Spelberoende drabbar både dem som fastnar i missbruk men också många anhöriga som kan få sin trygghet och ekonomi raserade.
Att försöka stänga ute olicensierat spel och hindra illegal spelverksamhet är naturligtvis lovvärt. Och att licenshavare blir skyldiga att lämna statistikuppgifter är i sig inte dåligt. Men inget av detta riktar in sig på de verkliga och stora problemen med en spelmarknad som sprängt alla gränser i sina försöka att skapa nya beroenden och få fler att börja spela på nätet.
Begränsa spelreklamen
Vi saknar generella och hårda begränsningar av spelreklam. Vi skulle helst se ett totalförbud för reklam för nätkasinon. Och framför allt vänder vi oss mot den typ av reklam som syftar till att ge förmåner riktade till spelare. Spelföretagen ”bjuder” på gratis spel eller insättningar på spelkontot för att fler ska fastna i ett beroende och missbruk. Ofta är denna reklam dessutom riktad direkt till sådana spelare. Sådan aggressiv marknadsföring borde vara förbjuden.
Dessutom saknar regeringens lagrådsremiss relevanta åtgärder för att i större utsträckning skydda spelmissbrukare. Vården för personer med spelmissbruk borde byggas ut ordentligt och betalas av spelbolagen själva. Spelbolagen borde också åläggas att informera om riskerna med spelande på ett väsentligt tydligare sätt. Att slentrianmässigt hänvisa till stödlinjen.se räcker inte. Fortfarande är de flesta åtgärder mot spelberoende sådana som den enskilde spelaren ska ta tag i själv.
Grattis till spelbolagen
Så tyvärr tvingas vi konstatera att spelbolagen än en gång kan gratulera sig själva till en lönsam marknad som i stor utsträckning fortsätter att ge möjligheter till miljardvinster på bekostnad av konsumentskydd och långsiktig hållbarhet på spelmarknaden.
Länk till artikeln:
https://www.altinget.se/omsorg/artikel/verdandi-totalforbjud-reklam-for-natkasinon