Varför är det bra med brukarinflytande? Det korta svaret är att brukarinflytande gör alla parter till vinnare – brukare, personal och verksamhetsanordnare. Men med den skillnaden att vinsten ser olika ut för olika aktörer.
Kraven på brukarmedverkan och brukarinflytande växer och orsakerna är flera, exempelvis: Brukarkrav på medverkan, vi vill vara med och säga vår åsikt och ge vår bild av hur det ser ut. Vi ser en ökad individualisering vilket också leder till krav på inflytande. Kraven på brukarmedverkan stöds dessutom av lagstiftning och riktlinjer på området. Brukarnas erfarenhet har fått ett erkännande som en viktig kunskapskälla, vilket blir tydligt inte minst genom inriktningenpå evidensbaserad praktik som ger brukarmedverkan en viktig legitimitet och ett erkännande som kunskapskälla ur vetenskaplig och professionell synpunkt. Varför behövs brukarmedverkan? Brukarnas kunskaper är viktiga för kvaliteten i arbetet. Vi vill vara en självklar part i det som rör oss själva men också för att på ett generellt plan föra fram brukarnas frågor och tillföra kunskaper som inte annars kommer fram. Vi behövs som aktörer som är pådrivande i utvecklingsverksamhet och opinionsbildning.